نکاتی در مورد سئو سایت
تا زمانی که شناخت درستی از الگوریتمهای گوگل نداشته و محتوای خود را براساس استانداردهای سئو بهینه سازی نکنیم، شانسی برای موفقیت نخواهیم داشت محتوا را باید برای مخاطب نه رباتهای گوگل بنویسیم ولی این حرف به این معنا نیست که باید از استانداردهای سئو غافل شویم. محتوای طولانی شانس بیشتری برای کسب جایگاه در گوگل دارد. متوسط تعداد کلمات موجود در یک مقاله برای حضو ر در رتبه 1 گوگل حدود 750 کلمه است. صفحاتی که در رتبه های بالا هستند حجم محتوای بیشتری نسبت به رقبای خود در همان جستجو دارند.
محتوای صفحاتی که در کلمات پرجستجو و کوتاه جایگاه مناسب دارند، 1.5 برابر طولانی تر از صفحاتیست که در عبارات ساده و طولانی رتبه دارند. نکته بسیار مهم حفظ کیفیت محتوا و رضایت کاربر در کنار طولانی بودن متن است. اگر به هدف کاربر از جستجو دقت نکنیم این اعداد به شدت فریبنده است. طولانی بودن یک مقاله برای رسیدن به رتبه یک گوگل، الزام و کافی نیست! هدف کاربر از جستجو چیست؟ بنا به موضوع سایت طول مقاله میتواند طولانی و یا کوتاه باشد. قبل از شروع به نوشتن مقاله، عبارت کلیدی خود را در گوگل جستجو کرده و سایتهایی که در رتبه های بالای نتایج حضور دارند را بررسی میکنیم. علاوه بر متن، تصویر و ویدیو نیز در آنها وجود دارد. یعنی معیار گوگل برای تعیین کیفیت یا حتی طولانی بودن محتوا فقط تعداد کلمات نیست! یک تصویر مناسب یا ویدیویی 2 دقیقه ای میتواند به اندازه صدها کلمه، پیام به مخاطب منتقل کند. گوگل می گوید تعداد کلمات یک مقاله نسبی است و همان طور که پیشتر گفتیم به هدف کاربر از جستجو و موضوع مقاله وابسته است. اگر سایتی محتوای طولانی و با کیفیتی هم بنویسد ولی اعتبار دامنه پایینی داشته باشد، به نسبت سایتهای با اعتبار بالا، شانس کمتری برای کسب جایگاه در صفحه اول دارد.
تاثیرات پنهان مقاله ی طولانی بر سئو
اگر محتوای ما جامع و دقیق (بخوانید طولانی) باشد
- زمان حضور کاربر در صفحه افزایش مییابد
- احتمال بازنشر آن در شبکه های اجتماعی بیشتر میشود
- سوالات کاربر به صورت کامل پاسخ داده شده و نیازی به جستجوی مجدد در گوگل ندارد
- اعتماد به نفس کاربر برای پرسش سوال خود بیشتر شده و در نتیجه فعالیت در بخش نظرات سایت بیشترمیشود
- فضای بیشتری برای لینکسازی داخلی و ارجاع کاربر به بخشهای دیگر سایت خواهیم داشت
- هدفگذاری بر روی عبارت طولانی و حاشیهای مرتبط ، بهتر انجام شده و در طیف گسترده تری از کلمات جایگاه کسب میکنیم.
اگر بتوانیم به روح و ذهن کاربر نفوذ کنیم، رقیبی برای ما نیست!
هدف اصلی ما از لینک سازی داخلی ایجاد مسیرهای دسترسی به محتوا برای کاربران وکمک به درک بهتر گوگل ازارتباط موضوعی و اهمیت صفحات سایت است.
لینکسازی داخلی چطور به سئو سایت کمک میکند؟
- رضایت کاربر را افزایش میدهد
- به حفظ تازگی محتوا کمک میکند
- ایجاد ارتباط معنایی میان صفحات سایت
- ایجاد لینک میان دوصفحه از سایت، که از نظر معنایی و موضوعی به هم مرتبط نیستند، کار درستی نیست.
حداقل و حداکثر از چند لینک در محتوا استفاده کنیم؟
- کاربران به این لینک نیاز دارند؟
- کاربران متوجه اهمیت و ارتباط این لینک میشوند؟
- از کلیک روی آن پشیمان نمیشوند؟
فارسی یا انگلیسی بودن آدرس صفحات
باید بررسی شود سایتهای برتری که در حوزه مربوطه فعالیت دارند چگونه اند – معمولا انگلیسی استفاده می شود از کاراکترهای اضافی و علائم نگارشی در آدرس صفحات پرهیز کنیم آدرسهای انگلیسی قابلیت تحلیل و آنالیز بیشتری در ابزارهای جانبی دارند. اگر تا امروز خود را ملزم به انتشار مقاله در روز یا ساعت خاصی میکردید، بهتر است اینکار را ادامه ندهید. کیفیت محتوا از تعداد مقالات مهمتر است تعداد انتشار مقاله را براساس توان اجرایی تیم محتوا تعیین کنیم و کیفیت را بر کمیت ترجیح دهیم. دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است!
برای یک فروشگاه موبایل، ارائه بررسیهای تخصصی و معرفی کامل محصول اهمیت زیادی دارد چرا که بسیاری از کاربران نام محصول را جستجو خواهند کرد. در مقابل، برای سایتی که در حوزه فروش قاب موبایل فعالیت میکند تنوع در انتخاب مهمترین فاکتور است. در چنین شرایطی بهتر است که توان اجرایی خود را صرف ورود محصولات جدید کنیم نه نگارش محتوای اختصاصی برای هر محصول.
چطور به یک مرجع در کار خود تبدیل شویم؟
در یک فروشگاه اینترنتی ویدیو، مقاله و خبر برای معرفی و مقایسه محصولات داشته باشیم.
تصاویر اولین و مهم ترین ابزار ما برای نگه داشتن کاربر در صفحه هستند. بخش مهمی از ارزش محتوا در تصاویر نهفته است! اگر تصاویر ما امکان برقراری ارتباط با مخاطب و انتقال پیام به او را نداشته باشند هیچ کمکی به بهبود تجربه کاربری نخواهند کرد.
نداشتن تصویر از درج عکسهای استوک و بیربط بهتر است. در سایتهای مشابه استفاده شده است؟ گوگل قادر به درک محتوای تصویر و ارتباط معنایی آن با محتوای متنی است. وبسایتها تصاویر را نهایتا با 72dpi نمایش میدهند. تصاویر وکتوربرای طراحیهای با ابعاد بسیار بزرگ و پروژه های چاپی مناسبتر هستند.البته در فضای وب از این فرمت تصاویر در لوگو و آیکونهای مختلف وبسایتها استفاده می شود.در این شرایط فرمتهای برداری بهترین انتخاب خواهند بود. با نگهداشتن dpi این فرمت بین 72 تا 150 حجم تصویر برای بارگذاری در صفحات وب را کمت را ز 100 کیلوبایت حفظ کنید. فرمت SVG فرمت جایگزین PNG، برای استفاده در المانهای طراحی یک سایت است از تصاویر PNG نباید برای نمایش تصاویر واقعی استفاده کرد. فرمت GIF، جلب توجه مخاطب با تصاویر متحرک استفاده برای بنرهای تصاویر یک مقاله، و یا تبلیغاتی از GIF استفاده کنیم.
تصاویر GIF محدودیتهایی هم دارند.حجم بالا، تنوع رنگ بسیار پایین حداکثر 256 رنگ و کیفیت بصری نه چندان مناسب، از جمله مواردیست که باید استفاده از GIF در نظر داشته باشیم. فرمتWEBP ، تازه وارد دوست داشتنی تفاوت 30 درصدی حجم آن در مقایسه با یک تصویر با کیفیت مشابه و پسوند JPG است. تصاویر WEBP هم چون فرمت PNG قابلیت transparency هم دارند از بین JPG و WEBP گزینه دوم انتخاب مناسب تری برای استفاده در سایت می باشد.. فرمت SVG: تصویر به زبان کد SVG فرمتیست که کیفیت بسیار بسیار بالایی داشته و درعین حال به دلیل اینکه بر پایه متن بنا شده حجم بسیار پایینی دارد.بیشترین کاربرد این نوع فرمت برای برندینگ در فضای وب و همچنین تصویرسازیهای گرافیکی برای لوگو و آیکونها است.
بر پایه ی متن بودن این فرمت based-text باعث شده تا گوگل به راحتی بتواند به کمک خزنده های خود این تصاویر را کراول، ایندکس و درک کند و از این جهت نیز نقش خود را به خوبی در سئو سایت ایفا میکنند. ScalableVectorGraphics همان طور که از نامشان پیداست برای تصاویر گرافیکی و طراحیهای ساده با تنوع رنگ پایین مناسب هستند. استفاده از آنها برای تصاویر رئال منطقی و نتیجه بخش نیست. فرمتSVG همان طور که گفتیم این فرمت برای تصاویر گرافیکی و فایلهای برندینگ مناسب است.این پسوند قابلیت ویرایش در نرم افزار فتوشاپ را ندارد و برای ساخت و ذخیره سازی این فرمت باید از سایر نرم افزارهای گرافیکی مرتبط، مثل Illustrator Adobe و یا AffinityDesigner استفاده کنیم.
ذخیره با فرمت WEBP معمولا نیاز به نصب پلاگین برای نرم افزار دارد بولد کردن،هایالیت و تغییر رنگ متن هیچ تاثیری بر سئو ندارد. سئو را فراموش کنید! بهبود تجربه کاربری مهمتر است. بولد کردن، تغییر رنگ یا هایلایت یک کلمه کلیدی یا بخشی از محتوا، هیچ تاثیری بر کسب جایگاه ندارد. کاربران اسکرول میکنند، شما متوقفشان کنید
میانگین زمان حضور کاربران در یک صفحه، قبل از تصمیم برای مطالعه محتوا بین 10 تا 15 ثانیه است.به عبارت بهتر، اگر در عرض 10 ثانیه نتوانیم توجه مخاطب را جلب کنیم، صفحه وبسایت ما را خواهد بست. کاربران معموال پس از ورود به یک صفحه با سرعت تا انتهای آن اسکرول میکنند. در این اسکرول هر المان یا گرافیک متفاوتی در صفحه میتواند توجه آنها را جلب کرده و زمان حضورشان را افزایش دهد. افزایش زمان حضور کاربر در صفحه بر روی سئو سایت ما تاثیرگذار است؛ چراکه سیگنالی مبنی بر رضایت کاربراز محتوای ارائه شده در صفحه را به گوگل ارسال میکند.
آمارهای جذاب، خلاصه های یک خطی یا جملهای متفاوت میتواند کاندیدایی برای بولد، هایالیت یا تغییر رنگ متن باشد.البته این مساله بستگی به جنس محتوای شما دارد. در بولد کردن و هایلایت مطالب نباید زیاده روی کرد چون باعث عدم توجه کاربر می شود.
چه روش های دیگری برای جلب توجه مخاطب وجود دارد؟
- تغییر نحوه نمایش متن
- استفاده از تصاویر جذاب
- ارائه محتوا در قالبهای متنوع اینفوگرافیک، پادکست و ویدیو
- رعایت علائم نگارشی
میتواند رضایت کاربران از یک محتوا را افزایش دهد.
تاثیر و نکات کلمات کلیدی در رنکینگ صفحات وبسایت
کلمه کلیدی مرده است!
استفاده زیاد از کلمات کلیدی در صفحات خبر یا معرفی محصول زیاد تاثیر گذار نیست اما در صفحاتی مانند دسته بندی محصولات، صفحه اصلی سایت، درباره ما و ...استراتژی متفاوتی برای استفاده و تکرار کلمات در پیش خواهیم گرفت. کلمه کلیدی عبارت یا عباراتی است که توسط کاربران در گوگل جستجو میشود. کلمه کلیدی بهترین توصیف را از ماهیت صفحه ارائه میکند. اگر هدف کاربر از جست و جو با ماهیت صفحه در سایت یکسان باشد، شانس جایگاه در نتایج جستجو را خواهیم داشت. یک صفحه از سایت ما میتواند حتی در بیشاز 1000 عبارت متفاوت جایگاه کسب کند کلید واژه مرکزی(Keyword Focus) به عبارتی گفته میشود که توصیف بهتری از نیاز کاربر بوده و آمار جستجوی بالاتری نسبت به سایر عبارات دارد. مفهوم گرایی استفاده از کلیدواژه مرکزی و سایر عبارات کلیدی است حداقل 3 تا 5 بار کلمه کلیدی مرکزی را تکرار کنید مفهومگرایی در این مثال یعنی که به جای تکرار یک عبارت از کلمات هم خانواده یا هم مفهوم آن در متن خود استفاده کنیم. تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی یک تکنیک کاله سیاه است. این تکنیک با نام کیورد استافینگ شناخته میشود. اگر عبارت اصلی کمتر از 3 بار در کل صفحه حضور دارد به احتمال زیاد گوگل قادر به تشخیص آن یا دادن وزن کافی به ارزش و اهمیتش نیست. محتوای قرارگرفته در بدنه اصلی صفحه اهمیت بیشتری در مقایسه با هدر، فوتر و سایدبار آن دارد. ولی بهترین فضا برای حضور کلمه کلیدی مرکزی اولین محتوای نمایش داده شده به کاربر در موبایل و دسکتاپ است. این فضا که آن را با نام Fold The Above میشناسیم جاییست که در این محتوای آن بدون نیاز به اسکرول در دیدرس کاربر قرار دارد. در یان منطقه معموال h1، اولین پاراگراف از متن، مقدمه و تصویر شاخص دیده میشود. در نتیجه تکرار کلمه کلیدی در این سه بخش اهمیت بالایی برای ما دارد.
حضور کلمه کلیدی در تصویر را میتوان به دو روش انجام داد؛
- 1- قرار دادن آن در متن جایگزین تصویر
- 2- استفاده از خود عبارت در محتوای تصویر.
چطور مفهوم کلیدی را در یک مقاله تکرار کنیم؟ 3 تکنیک ساده ولی کاربردی
- 1- توجه به LSI به کلماتی گفته می شود که با موضوع اصلی مقاله و کلید واژه مرکزی آن ارتباط معنایی دارند. یعنی به جای تکرار مداوم کلمات کلیدی از واژه های هم خانواده آن استفاده کنیم
- 2- به جای تکرار یک کلمه از عبارات هم معنی و هم خانواده استفاده کنید.
- 3- به کلمات هم خانواده و LSI بسنده نکنید. عبارات توصیفی امضای محتوایی و نقطه تمایز شما با رقبا هستند.
مسائل نگارشی در سایت
استفاده صحیح از علائم نگارشی در سئو تاثیرگذار است. چون جلب رضایت کاربر، هدف نهایی گوگل است. با اضافه کردن ویرگول (،) در جای مناسب، مفهوم این جمله به صورت دقیق برای گوگل مشخص میشود. نقطه؛ یک مفهوم کامل و مستقل(.) ویرگول؛ ارتباط معنایی میان دو مفهوم وابسته(،) نقطه ویرگول؛ ارتباط معنایی میان دو مفهوم مستقل(؛) دو نقطه؛ ارتباط معنایی میان چند مفهوم وابسته با یک مفهوم مستقل(:) در متن بهتر است در مکان مورد نیاز از نیم فاصله استفاده شود.
نکاتی در مورد لینک ها
HREF؛ آدرس صفحه هدف تصمیم گیری در مورد استفاده از نوفالو در لینکهای خارجی اهمیت زیادی دارد. Title؛ اجباری نیست اما مفید است کاربرد اصلی تایتل زمانی است که امکان استفاده از انکرتکست مناسب وجود ندارد. Rel یکی از مهمترین ویژگیهای لینک است که میتواند چهار مقدار متفاوت داشته باشد. لینک های فالو تمام اعتبار و ارزش یک صفحه را به صفحه دیگر منتقل می کنند. Sponsored این ویژگی عملکردی مشابه با Nofollow دارد با این تفاوت که به رباتهای گوگل اعلام میکند که لینک مورد نظر تبلیغاتی بوده و لزوما ارتباط معنایی با صفحهای که در آن هستیم ندارد. از blank برای باز شدن صفحات جدید در تب جدید استفاده می شود. در لینک سازی داخلی استفاده از Blank چندان رایج نیست ولی برای لینک هایی که در ابتدا یا میانه مقاله هستند میتوانیم از آن استفاده کنیم. انکرتکست؛ مهمترین ویژگی لینک برای ما انتخاب انکرتکست باید متناسب با ماهیت صفحه و استراتژی ما در لینک سازی داخلی و خارجی صورت گیرد. اگر محتوای لینک خارجی با مقاله ما مرتبط باشد میتوانیم از follow استفاده کنیم. به عبارت دیگر استفاده مناسب از ویژگی نوفالو به رباتهای گوگل کمک میکند که اهمیت و ارتباط معنایی صفحات پیشنهاد شده با مقاله ما را بهتر درک کنند. در لینکسازی داخلی نوفالو کاربردی ندارد
در 90 درصد مواقع بهتر است برای انتشار ویدیو از آپارات استفاده کنیم.
نظرات (0)
نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید
ایمیل وارده شده توسط شما به صورت محرمانه است و به دیگران نمایش داده نخواهد شد.