دوست دارید پست‌های شما در اینستاگرام بیشتر دیده شوند؟ تا حالا دقت کردید که در قسمت اکسپلور اینستاگرام چطور برخی از پست‌ها قرار می‌گیرند و برخی از آنها عمدتا در این قسمت نمایش داده می‌شوند؟ یا دقت کردید هنگام جستجوی هشتگی برخی پست‌ها عمدتا در نتایج اولیه قرار دارند؟ توی این مطلب می‌خوام در مورد این موضوع صحبت کنم و تکنیک‌هایی رو بهتون بگم که بهتون کمک می‌کنه در اینستاگرام بیشتر دیده بشید و تا حدی با نحوه عملکرد الگوریتم‌های اینستاگرام آشنایی پیدا کنید. در واقع الگوریتم‌های اینستاگرام هستند که مشخص می‌کنند پست‌ها و استوری‌ها تا چه زمانی در معرض دیده کاربرانی که صفحه ما را فالو نکرده‌اند قرار بگیرند.

تکنیک اول : موضوع پیج و پست‌های شما

اینکه شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید و پست‌های شما در چه زمینه‌ای هستند در میزان دیده شدن تاثیرگذار است. مثلا اگر شما در زمینه مد و پوشاک فعالیت می‌کنید و پستی در این زمینه منتشر می‌کنید، اینستاگرام پست شما را به افرادی نمایش می‌دهد که نسبت به این پست‌ها واکنش نشان داده‌اند. مثلا اگر شما پست‌های مربوط به مد و پوشاک را لایک می‌کنید الگوریتم‌های اینستاگرام تلاش می‌کنند تا آخرین پست‌های این حوزه را به شما نمایش دهند. پس با فعالیت پراکنده تشخیص موضوع پیج خود را برای اینستاگرام مشکل نکنید و از حوزه فعالیت خود خارج نشوید.

تکنیک دوم: میزان درگیر شدن مخاطبین با پست‌ها

هرچه قدر پست شما طوری باشد که مخاطبین با آن درگیر شوند احتمال اینکه این پست در معرض کاربرانی که شما را دنبال نکرده اند نمایش داده شود بیشتر است. یعنی هرچه قدر لایک‌ها و کامنت‌های پست شما بیشتر باشد و مدت زمانی که کاربران با پست شما درگیر هستند بالاتر برود در این صورت احتمال دیده شدن این پست توسط کاربرانی که شما را فالو نکرده اند بیشتر است.

تکنیک سوم: میزان دنبال کنندگان فعال شما

هر پیچی در اینستاگرام دنبال کنندگانی دارد، میزان دنبال کنندگان از طرف الگوریتم‌های اینستاگرام خیلی مطرح نیست، بلکه تعداد دنبال کنندگان فعال مطرح است. مثلا پیجی که ۵هزار دنبال کننده دارد و هنگام قرار دادن پست نزدیک به ۸۰۰ نفر به صورت لایک و کامنت با آن پست درگیر می‌شوند نسبت به پیجی که ۱۰هزار دنبال کننده دارد ولی هنگام گذاشتن پست کمتر از ۲۰۰نفر با آن درگیر می‌شوند ارزش بالاتری دارد. در واقع در پیج اول دنبال کنندگان فعال ۸۰۰نفر هستند ولی در پیج دوم دنبال کنندگان فعال ۲۰۰ نفر هستند و از نظر اینستاگرام پست‌های پیج اول در اولویت نمایش قرار دارند.

تکنیک چهارم: زمان ارسال پست، پست‌های جدیدتر در اولویت هستند

یکی دیگر از فاکتورهای الگوریتم‌ اینستاگرام در اولویت‌بندی پست‌ها میزان تازگی پست است، پس بهتر است برای پست گذاشتن در اینستاگرام برنامه داشته باشید و سعی کنید زمان مناسب قرار دادن پست را با توجه به پیج خود پیدا کنید. اینکه چه زمانی پست را قرار می‌دهید در میزان دیده شدن آن تاثیر دارد، معمولا زمان‌های خاصی هستند که کاربران در آن زمان‌ها فعال‌تر هستند، البته این زمان تا حدی برای هر پیج با توجه به نوع مخاطبان آن متفاوت است. ابزارهای آنالیز شبکه‌های اجتماعی مانند iconosquare و justmetrics می‌توانند در پیدا کردن بهترین زمان پست گذاشتن به شما کمک کنند.

تکنیک پنجم: استوری اینستاگرام را فراموش نکنید

استوری اینستاگرام فرصت خوبی است که همیشه در معرض دیده دنبال کنندگان خود باشید و این موضوع می‌تواند منجر به درگیر شدن بیشتر آنها با پست‌های شما شود و در نهایت می‌تواند به بیشتر دیده شدن پست‌های شما در قسمت اکسپلور اینستاگرام کمک کند.

تکنیک ششم : محتوای نا مربوط تولید نکنید

همانطور که گفته شد اکسپلور اینستاگرام بر اساس علایق مشترک افراد است و برای این که علایق مشترک با پست های ما ایجاد شوند لازم است که پست های ما به صورت متمرکز راجع به یک موضوع خاص یعنی موضوع اصلی صفحمون باشه و پست های غیر نرتبط را در صفحمون منتشر نکنیم.

تکنیک هفتم: هشتگ های مرتبط قرار دهیم

هشتگ ها زیر پست ها به اینستاگرام این کمک را می کنند که با توجه به علاقه مندی های افراد پست های مرتبط را با آنان در صفحه اکسپلور نمایش دهند به همین خاطر شما می توانید با قرار دادن هشتگ های مرتبط و صحیح شانس خود را برای نمایش گذاشته شدن در صفحه اکسپلور افزایش دهید.دقت داشته باشید که اینستاگرام به هشتگ های انگلیسی اهمیت بیشتری می دهدو همچنین همونطور که داشتن هستگ مرتبط ممکنه به ما کمک کنه،هشتگ های غیر مرتبط با پست هم میتونن برای صفحه ما مضر باشند.

تکنیک هشتم: تگ کردن برندها و صفحه های مرتبط

تگ کردن برندهای مرتبط و یا صفحه های مرتبط با پست ممکن است اینستاگرام پست ما را با علایق دنبال کننده های اون صفحه خاص مشترک بدونه و شانس مارو برای نمایش داده شدن پستمون برای دنبال کننده گان اون صفحه افزایش بده، دقیقا مشابه کاری که بلاگر ها در پست هاشون انجام میدن.

تکنیک نهم: با کاربران در تعامل باشید

در کنار رعایت تمام این نکات مهم ترین چیزی که میتونه پست ما رو در صفحه اکسپلور نمایش بده با توجه با الگوریتم اینستاگرام بالا بودن میزان تعامل پست در دقایل اولیه انتشار پست هاست،کارهایی مثل پاسخ دادن کامنت ها یا درخواست درخواست تعامل در کپشن پست مثل پرسیدن سوال و... میتونه به افزایش میزارن تعامل پست در دقایق اولیه کمک کنه.

تکنیک دهم: Powerlike دریافت کنید

لایک شدن پست ها در دقایق اولیه توسط صفحه هایی با دنبال کننده های زیاد و موضو ع مرتبط باعث میشه که شانس پست ما برای به نمایش گذاشته شدن برای دنبال کننده گان آن صفحه ها افزایش پیدا کند.برای این کار میتونید با صفحه هایی که موضوعشان با موضوع شما یکسان است شروع به همکاری کنید و پست های یکدیگر رو در دقایق اولیه انتشار لایک کنید. پس از رعایت همه این نکات مهم ترین موضوعی که باعث دیده شدن پست ها میشه محتوای اون پسته و پستی که محتوای جذابی نداره حتی اگه با استفاده از این تکنیک ها نیز وارد صفحه اکسپلور بشه بازهم بینندگان زیاده رو جذب خودش نمی کنه و در نهایت نمیتونه خیلی برای صفحه ما مفید باشه.

خلاصه

امروزه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مخصوصا بازاریابی اینستاگرام تبدیل به یک سمت شغلی شده است به طوری که خیلی از شرکت‌ها افرادی را برای تصدی این سمت به استخدام درمی‌آورند. برخلاف تصور خیلی از افراد بازاریابی اینستاگرام فقط منتشر کردن پست نیست، یک متخصص بازاریابی اینستاگرام باید اطلاعات خوبی نسبت به نحوه عمکرد اینستاگرام داشته باشد، مخاطبان پیج را به خوبی بشناسد، محتوای مورد نیاز را به خوبی تشخیص دهند، محتوا را به خوبی تدوین و منتشر کند، به خوبی وضعیت پیج را اندازه گیری کندو… پیج کسب‌وکار شما در واقع یکی از رسانه‌های کسب‌وکار شماست، پس مدیریت رسانه را جدی بگیرد که مدیریت یک رسانه هرگز کار راحت و پیش پا افتاده‌ای نیست.