آیا تا به حال چیزی در مورد بازار اینترنتی یا مارکت پلیس شنیده‌اید؟ عموم مردم تصور می‌کنند که به طور کلی فروشگاه‌ها از دو نوع تشکیل شده اند. فروشگاه‌های حقیقی که در سطح شهر و تحت عنوان مغازه مشاهده می‌کنیم و فروشگاه مجازی که در فضای اینترنت به فروش محصولات خود می‌پردازند. اما فروشگاه‌های اینترنتی از آنچه که شما تصور می‌کنید به‌مراتب ساختار پیچیده‌تری دارند. همانند فروشگاه‌های حقیقی موجود در سطح شهر که ما گونه‌های مختلفی نظیر فروشگاه‌ها زنجیره‌ای، فروشگاه‌های بزرگ (هایپرمارکت) و غیره را داریم، فروشگاه‌های مجازی نیز به دسته‌‌بندی‌های مختلفی تقسیم شده و هر کدام رویکرد متفاوتی را در پیش گرفتند. از انواع فروشگاه‌های اینترنتی می‌توان به کسب و کارهای E-Commerce، فروشگاه‌های مارکت پلیس (Market place)، بازارچه‌های اینترنتی و غیره اشاره کرد که در این مقاله نحوه عملکرد فروشگاه‌ اینترنتی از نوع مارکت پلیس و مزایا و معایب آن را برای شما شرح خواهیم داد.

یک بازار اینترنتی مارکت پلیس برخلاف دیگر فروشگاه‌های حقیقی و مجازی، خود کالایی را خریداری نکرده و وظیفه اصلی آن ایجاد ارتباط بین مشتری و تأمین‌کنندگان است. در این نوع کسب‌وکار اینترنتی، شرکت خود اقدام به خرید حجم زیادی از کالا نمی‌کند. بلکه با تأمین کنندگان و واردکنندگان مختلف قرار داد بسته و کالاهایی که این افراد عرضه می‌کنند را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. تأمین‌کنندگان ابتدا لیست موجودی محصولات خود را در اختیار فروشگاه قرار داده و بازار اینترنتی مارکت پلیس پس از بررسی محصولات، پنلی اختصاصی را در اختیار تأمین‌کنندگان قرار می هد. بدین ترتیب تأمین کننده کالا از طریق این پنل به صورت ناگهانی با گروهی از مشتریانی که همواره به دنبال آن‌ها بوده است دست پیدا خواهد کرد و در آن سو مشتریان نیز کالاهایی که مدت‌ها به دنبال آن بوده‌اند را به ‌راحتی خریداری خواهند کرد

اما دلیل اصلی همکاری تأمین‌کنندگان با این فروشگاه اینترنتی Marketplace چیست؟

بسیاری از تأمین‌کنندگان دنبال دلیلی منطقی برای همکاری با بازار اینترنتی هستند و تصور می‌کنند که فروش کالاهای خود به‌صورت سنتی راه بهتری است. اگر تأمین‌کننده دارای دفتر فروش حقیقی باشد، هدایت مشتریان به سمت این دفتر فروش برای خرید کالای مورد نظر خود، کار بسیار دشواری است. مشتریانی که به کالای این تأمین‌کننده نیاز دارند، باید از راهی دور به دفتر فروش مراجعه کرده و کالای موردنظر خود را خریداری کنند. بدین ترتیب با احتساب هزینه حمل‌ونقل، قیمت تمام شده کالا برای مشتریان به ‌مراتب بیشتر از چیزی خواهد شد که انتظارش را دارند. علاوه بر این تأمین‌کننده نیز گروه گسترده‌ای از متقاضیان کالاهای خود که در نقاط دیگر کشور و شهرهای دیگر ساکن هستند را نیز از دست خواهد داد.

این موضوع برای تأمین‌کنندگانی که دفتر فروشی نداشته و تنها کالای مورد نظر را وارد کشور می‌کنند نیز صدق می‌کند. این نوع از تأمین‌کنندگان که ما آن را به‌عنوان واردکنندگان می‌شناسیم شبکه توزیع خود را داشته و کالای موردنظر را در اختیار عمده‌فروشان و یا خرده فروشان سطح کشور قرار می‌دهند. در این سیستم دو اشکال بزرگ وجود دارد. در درجه اول چگونگی پخش کالا و هزینه‌های حمل‌ونقل و دیگری بازاریابی برای فروش کالا است. شاید این دست از تأمین‌کنندگان برای یک سری از محصولات رایج بتوانند به‌راحتی از طریق روابط خود کالا را توزیع کنند اما با واردات یک کالای جدید دیگر نمی‌توانند از همان شبکه فروش استفاده کنند. در این حالت به فرآیندی پیچیده و هزینه بر برای معرفی کالای جدید نیاز خواهند داشت.

اما اصلی‌ترین مزیت همکاری این نوع از تأمین‌کنندگان با فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس (Marketplace)، کاهش قیمت تمام‌شده محصول است. تصور کنید وارد کننده جنسی را وارد کشور کرده و حال آن را در اختیار فروشندگان عمده قرار می‌دهد. پس از آن فروشندگان عمده کالا را به دست خرده‌فروش‌ها رسانده و در نهایت مشتری کالای مورد نیاز خود را خریداری خواهد کرد. در این فرآیند هر یک از فروشندگان مبلغی را به‌عنوان حاشیه سود بر روی قیمت کالا اضافه خواهند کرد که در نتیجه قیمت تمام شده برای مصرف کننده نهایی به‌مراتب بیشتر از قیمت واقعی خود محصول در خارج از کشور خواهد بود. این در صورتی است که تمامی فروشندگان عمده و خرد از قوانین مصوب پیروی کنند و درصد سودی بیشتر از میزان مجاز را به قیمت کالا اضافه نکنند که متأسفانه در ایران این موضوع نیز به‌خوبی رعایت نمی‌شود.

حال در این مرحله اهمیت فروشگاه‌های Marketplace نمایان می‌شود. واردکنندگان لیست موجودی کالاهای خود را در اختیار بازار اینترنتی Marketplace قرار داده و این فروشگاه با توجه به قدرت و چهره شناخته شده خود و البته دستگاه‌های تحویل کالایی که در سراسر کشور به وجود آورده، کالاهای موردنیاز مشتری را آسان‌تر، در زمانی کوتاه‌تر و از همه مهتر با برچسب قیمتی پایین‌تر در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

مزایای بازار اینترنتی مارکت پلیس برای تأمین‌کنندگان کالا

فروش آسان‌تر کالا
فروش سریع‌تر کالا
سود بیشتر به دلیل فروش بیشتر
دسترسی به نقاط دور افتاده کشور
کاهش و حتی حذف هزینه بازاریابی برای فروش کالا

مزایای بازار اینترنتی مارکت پلیس برای مشتریان

خرید آسان‌تر کالا از خانه
انتخاب آسان بدون صرف وقت و انرژی
انتخاب از میان تعداد کالاهای بسیار زیاد
شناخت بهتر محصولات و برندها
امکان مقایسه قیمت یک محصول واحد از بین چندین تأمین‌کننده
خرید ارزان‌تر کالا به شکل باورنکردنی
خرید با اطمینان از کیفیت کالا