تصوری که بیشتر افراد از کلمه تولید محتوا دارند این است که صرفا به صورت متنی با تلفیقی از تصاویر اقدام به انتشار متن، معرفی محصول و یا یک مقاله علمی می‌کنند. اما لازم است بدانید که فرآیند تولید محتوا صرفا محدود به متن نیست. هر گونه محتوا که برای معرفی یک محصول، ارائه یک مقاله علمی یا تخصصی و حتی یک محتوای خبری باشد، می‌تواند به هر یک از اشکال زیر تولید شده باشد.
تولید محتوای متنی مانند مقالات
تولید محتوای تصویری مانند اینفوگرافیک
تولید محتوای صوتی مانند پادکست
تولید محتوای ویدئویی و انیمیشن
تنها نکته مهم برای ارائه یک محتوا این است که به هر شکل ممکن به صورت بصری یا شنیداری در دسترس باشد و بتوان از محتوایی که در آن ارائه شده است نتیجه و خروجی را دریافت کرد. حال به معرفی برخی روش‌های مرسوم که در آن اقدام به ارائه محتوا می‌شود می‌پردازم.

1. تولید و فروش محتوا

در این روش شما محتوای تولید شده خود را مستقیما به فروش می‌رسانید. اگر یک نویسنده باشید، طبق توافق برای شرکت، سایت و هر کسی که مشتری شماست محتوایی را تولید می‌کنید. در نهایت بعد از اینکه تولید محتوا به پایان رسید هزینه خود را بر اساس قیمت گذاری که دریافت کرده‌اید گرفته و محتوا را به مشتری تحویل می‌دهید. این روش تولید محتوا، یکی از پر استفاده‌ترین روش‌ها برای کسب درآمد از تولید محتوا است. بیشتر نویسنده‌ها که محتوایی در زمینه تخصصی و آموزشی تولید می‌کنند، افرادی که به تولید محتوای ویدئویی و صوتی می‌پردازند یا کسانی که در زمینه طراحی گرافیک فعالیت دارند از این روش درآمد می‌کنند.

2. فروش به صورت حق اشتراک

در این روش محتوای تولید شده برای مدتی در دسترس افراد خواهد بود. این نوع محتوا عموما حالت تخصصی دارد که چنین محتوایی به صورت رایگان در فضای وب با این کیفیت در دسترس نیست. سایت‌ها سعی می‌کنند با تعریف حق اشتراک که به صورت ماهیانه یا سالانه است، با ارائه یک پنل کاربری امکان دسترسی برای مطالعه محتوای تولید شده را به کسانی که حق اشتراک را پرداخت کرده باشند بدهند. بسیاری از نشریات بزرگ دنیا و مجله‌های اینترنتی نیز همچنان از همین روش استفاده می‌کنند. یکی از نمونه‌های موفق داخلی در این زمینه نیز سایت متمم است که در آن به تولید محتوا در زمینه‌های گوناگون پرداخته شده است. برخی از این محتواهای تولید شده به صورت رایگان برای عموم در دسترس هستند، اما برخی دیگر حالت تخصصی دارند و برای دسترسی به آنها باید عضویت ویژه این سایت را داشته باشید تا برای مدت زمان تعیین شده دسترسی به آنها را داشته باشید.

3. تولید محتوای تخصصی

در این روش نیز محتوای تخصصی در یک زمینه خاص تولید می‌شود. این نوع تولید محتوا عموما به صورت آموزشی است. در این مورد سایتی که در حال ارائه محتوای تخصصی است سعی دارد که به دلایل مختلفی مثل مرجع شدن، جذب ترافیک بالا، تمرکز روی برند و… مخاطبان بازار هدف خود را داشته باشد.

به عنوان مثال یکی از تجربه‌های شخصی من در این زمینه تولید محتوای آموزشی است که برای چندین سایت مختلف در طول سه سال انجام داده‌ام. عموم این سایت‌ها در زمینه وردپرس یا یک شرکت هاست فعالیت دارند. این سایت‌ها سعی می‌کنند با تولید محتوای سبز و بهینه، بازار هدف خود را که مدیران سایت‌های وردپرسی هستند را جذب کرده و خدماتی را که در این زمینه ارائه می‌کنند را به فروش برسانند. یا در مقال دیگری برخی سایت‌ها هستند که در یک موضوع خاصی مثل پرورش قارچ فعالیت دارند. بنابراین سعی می‌کنند تا با تولید محتوای متنی، ویدئویی، صوتی و… کسانی را که به دنبال یادگیری پرورش قارچ هستند را از موتورهای جستجو به خود جذب کنند. سپس خدمات خود را که می‌تواند شامل برگزاری دوره‌های آموزشی، فروش دوره‌های آموزشی همراه با ارائه مدرک گذراندن دوره، فراهم کردن شرایط برای ورود به این حرفه و… است را به مخاطبان خود ارائه کنند.

4. درآمد از تبلیغات

این نوع سایت‌ها صرفا با هدف کسب درآمد از تبلیغات اینترنتی فعالیت می‌کنند. چنین سایت‌هایی را عموما سایت زرد می‌نامند که روزانه چندین مطلب در زمینه‌های مختلف که شامل مباحث خبری، سرگرمی، آموزشی و… است را در سایت خود منتشر می‌کنند. چنین سایت‌هایی مخاطب خاصی ندارند و کل یک جامعه می‌تواند مخاطب آنها باشد. بنابراین بهترین روش برای درآمد این سایت‌ها از طریق تبلیغات صورت می‌گیرد. برای نمونه میتوان به سایت‌هایی مثل بیتوته، برترین‌ها، پارس ناز اشاره کرد.
طبق تجربه شخصی که در این مورد نیز داشتم، بر اساس مهارتی که در سئو و بهینه سازی محتوا داشته باشید، مدت زمانی که طول بکشد چنین سایتی را به بازدید بالای 10.000 آی‌پی در روز برسانید یک سال خواهد بود. بعد از رسیدن به این میزان بازدید و مطرح شدن سایت می‌توانید از طریق تبلیغات بنری، تبلیغات رپورتاژ آگهی، تبلیغات کلیکی و… از چنین سایتی درآمد داشته باشید. این سایت‌ها معمولا چندین نویسنده دارند که همگی محتوا را به صورت کپی شده از سطح اینترنت و با ایجاد کمی تغییرات جمع آوری و در نهایت منتشر می‌کنند. در صورتی که به دنبال مکانی مناسب برای سفارش رپورتاژ آگهی هستید، می‌توانید با مراجعه به صفحه رپورتاژ خبری سفارش خود را با کمترین هزینه ثبت کرده و به معرفی کسب و کار آنلاین خود با امکان درج لینک فالو بپردازید.

5. تمرکز روی برند

درآمد از این روش به صورت مستقیم نیست، اما تا حدودی به روش سوم و چهارم که مربوط به تولید محتوای تخصصی ودرآمد از تبلیغات نزدیک است. این روش عموما با مطرح شدن نام برند و شناخته شدن ان برای عموم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از اینکه به روش تولید محتوا با هدف تمرکز روی برند مدتی گذشت و نتیجه دلخواهی از آن حاصل شد، تاثیر خود را در این مدت زمان نیز روی فروش و شناخته شدن برند خواهد گذاشت. به عنوان نمونه می‌توانید سایت دیجی کالا را در نظر بگیرید که چند سال پیش بخشی را با عنوان دیجی کالا مگ راه‌اندازی کرد و در آن اقدام به تولید انواع محتوای متنی، ویدئویی، صوتی و… در زمینه‌های مختلف همچون فناوری پرداخته است. به لطف بازدید بالایی که این بخش از سایت گرفته و از سوی دیگر تمرکزی که برای نقد و بررسی محصولات در این بخش صورت گرفته، دیجی کالا موفق شده است تا توسط همین راهکار فروش خود را ضمن قدرتمندتر کردن نام برند چند برابر افزایش دهد.

6. کپی رایتینگ

در این روش شما بر اساس شناختی که روی محصولات دارید، اقدام به معرفی محصولات در فضای اینترنت می‌کنید. به دلیل در دسترس بودن اینترنت برای بخش بزرگی از جامعه و از سوی دیگه افزایش خرید اینترنتی نسبت به گذشته، تمامی کسب و کارهای سنتی در حال ورود به کسب و کار اینترنتی هستند که از طریق فضای اینترنت محصولات خود را به فروش برسانند. به همین خاطر اگر شما توانایی لازم برای تولید محتوا معرفی محصولات را به بهترین شکل ممکن داشته باشید، طوری که وقتی کاربری به دنبال خرید یک محصول است، با استفاده از محتوایی که شما اقدام به تولید کرده‌اید ترغیب به خرید شود، شما به یک کپی رایتر موفق تبدیل خواهید شد.

یکی از بهترین نمونه‌ها در شبکه‌های اجتماعی در حال رخ دادن است. صفحاتی در اینستاگرام وجود دارند که فعالیت آنها معرفی محصولات دیگران است. نمونه موفقی که شخصا پسندیده‌ام چند اکانت در زمینه معرفی رستوران‌ها بوده است. این افراد به عنوان تستر غذا در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و بر اساس توانایی که در خود دیده‌اند، سعی در این دارند که بهترین رستوران‌های یک شهر را مورد نقد و بررسی قرار داده و به معرفی آنها بپردازند. در محتوایی که به این شکل تولید می‌شود، درآمد بسیار مناسبی از طریق معرفی هر رستوران دریافت می‌کنند، علاوه بر آن یک پرس هم میهمان رستوران خواهند بود.

7. شبکه‌های اجتماعی

این نوع تولید محتوا صرفا در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد و شما با سایت رو به رو نیستید. چنین محتوایی عموما می‌تواند شامل تولید ویدئو، پادکست، تصویر و… باشد که بسته به نوع فعالیت هر شبکه اجتماعی متفاوت است. به عنوان نمونه در اینستاگرام، افراد بیشتر روی ویدئو تمرکز دارند و با محتوای ویدئویی به معرفی یک محصول یا خدمات یک کسب و کار می‌پردازند.
در استفاده از شبکه‌های اجتماعی باید نهایت دقت را داشته و از تمامی ابزار برای بیشتر دیده شدن محتوای تولید شده استفاده کرد. برخی از راهکارهایی که باعث بیشتر دیده شدن محتوا می‌شود، عبارتند از:
استفاده از هشتگ‌های پر استفاده
منشن کردن یا تگ افراد
تولید محتوا با اجرای مسابقه و نظرسنجی
درخواست از صفحات پر فالور برای بازنشر پست

نتیجه گیری نهایی

ورود به حوزه کسب درآمد اینترنتی به وسیله تولید محتوا یکی از ساده‌ترین، کم هزینه‌ترین و پردرآمدترین روش‌ها است. برای داشتن درآمد از اینترنت می‌توان از هر طریقی مثل تولید محتوای متنی، ویدئویی، پادکست، تصویری و… وارد شد. پیشنهاد من به شما این است که اگر هنوز وارد این عرصه نشده‌اید قبل از هر چیزی اطلاعات و دانش خود را درباره موضوعی که مایل به ارائه محتوا هستید بالا ببرید. سپس با کسب تجربه در این زمینه به وسیله کار کردن پاره وقت در برخی سایت‌ها، در نهایت بعد از اینکه با چم و خم این کار آشنا شده و به اندازه کافی تجربه به دست آوردید شروع به کار کنید.

شاید همین حالا هم در این مرحله هستید و صرفا به دنبال روش‌های درست از تبدیل محتوای خود به پول هستید. بهترین روش این است که محتوایی قابل فروش ارائه کنید. می‌توانید از دوره‌های آموزشی ویدئویی یا متنی استفاده کنید و به صورت فروش اینترنتی یا فروش به صورت حق اشتراک در اختیار کاربران خود قرار دهید. داشتن کیفیت بالا در تولید کردن محتوا مهم‌ترین مسئله است، چیزی تولید کنید که کاربران با مطالعه و بهره بردن از آن حسابی ذوق زده شده و بازخوردهای مثبت خود را ارسال کنند.